Nepovinné Očkování

Už od kojeneckého věku můžeme své dítě ochránit před mnoha nemocem, proti nimž existuje očkování. Níže naleznete výčet nemocí, proti kterým lze dítě ochránit nepovinným očkováním se zvýrazněním věku, odkdy lze proti těmto nemocem očkovat. Nejsou zde zařazeny speciální očkování určené pro cestovatele.

Rotaviry - od 6 týdnů

Rotaviry způsobují střevní infekci, tzv. střevní chřipku. Projevuje se zvracením, průjmy, horečkou. Při závažnějším průběhu může vést k dehydrataci. Rotaviry se přenáší cestou fekálně orální –  přímým úzkým kontaktem s nakaženou osobou či kontaminovanými předměty . Po krátké inkubační době (1–3 dny) se objeví vzestup teploty a opakované zvracení  a časté objemné vodnaté stolice, většinou bez příměsi krve či hlenu. Starší děti a dospělí si stěžují na bolesti břicha, nadýmání, nechuť k jídlu i pití. Až u 50 % dětí jsou přítomny i známky postižení dýchacích cest. Proti rotavirům je možno se v kojeneckém věku očkovat. Očkování je ve formě sirupu. Očkují se pouze kojenci a to od věku 6ti týdnů.

Pneumokoková onemocnění - od 2 měsíců

Pneumokoky jsou bakterie, které mohou způsobit zánět průdušek, zápal plic, zánět dutin, zánět středního ucha, meningitidu (zánět mozkových blan) až sepsi (laicky otravu krve). Jde tedy o bakterie, které způsobují širokou škálu onemocnění, a to od lehkých až po velmi závažná, život ohrožující. Pneumokoky se běžně vyskytují v horních cestách dýchacích člověka a přenáší se kapénkami při kašlání, kýchání nebo i jen mluvení. Pneumokokovým infekcím velmi často předcházejí virové infekce dýchacích cest. Viry oslabí imunitní systém a poškodí sliznice a tím umožní pneumokokům způsobit další komplikující onemocnění.

Pneumokoků je mnoho typů, očkování chrání proti nejčastějším z nich. Očkování je částečně/úplně hrazeno ze zdravotního pojištění (dle typu zvolené vakcíny).

Meningokoková onemocnění - od 6-8 týdnů dle vakcíny

Meningokoky způsobují prudké, velmi obávané horečnaté onemocnění ohrožující nemocného reálně na životě během pár hodin. Obvykle začíná z plného zdraví a během několika hodin se dramaticky horší stav nemocného. V prvních hodinách se projevuje nespecifickými příznaky, proto meningokokové onemocnění zpočátku může být zaměněno za běžnou virózu (horečka, nevolnost, zvracení, bolest hlavy). Během několika hodin se ale rozvíjí známky velmi závažného onemocnění, jejich variabilita je dána třemi formami onemocnění, viz. níže.

Rozlišujeme tři formy onemocnění:

meningitida (zánět mozkových blan) – horečka, bolesti hlavy, zvracení,  ztuhnutí šíje, poruchy vědomí, křeče,  světloplachost

meningokoková sepse (laicky otrava krve) – horečka, snížení krevního tlaku, zvýšená teplová frekcence, vyrážka – tzv. petechie – drobné krvácení do kůže, postupně rozvoj multiorgánového selhání, porucha vědomí

menigokoková sepse s meningitidou – kombinace obou předchozích

Meningokoková onemocnění se mohou vyskytnout kdykoli v průběhu lidského života, ale jsou dvě významně rizikovější období a jsou právě v dětském věku. A to dokonce nejmenší děti od 0 do 4 let a poté mladí od 15-19 let.

Až 30 % adolescentů a 10 % dospělých je nosičem meningokoka v horních dýchacích cestách. Tito nosiči nebývají ohroženi invazivní infekcí. Meningokoky se pak přenáší kapénkovou cestou (aerosolem, líbáním, sdílením sklenic s pitím atp.).

Meningokoků je několik typů. V České republice se vyskytuje zejména typ B a typ C. Proti oběma lze očkovat.Očkování proti meningokokům můžeme aplikovat už od 9. týdne života dítěte.

Plané neštovice - od 9 měsíců

Běžné dětské vysoce nakažlivé onemocnění, které se přenáší kapénkami a přímým kontaktem. Inkubační doba je cca 14-21 dní. Infekční je nemocný pro své okolí již 2 dny před výsevem vyrážky. Neštovice se projevují  svědivou puchýřnatou vyrážkou, která se objevuje ve vlnách, může být přítomna teplota, slabost, bolest hlavy, infekce horních cest dýchacích. U jedinců s oslabenou imunitou můžou mít neštovice i velmi závažný průběh. Též u dospělých onemocnění většinou probíhá dramatičtěji než u předškolního dítěte. Infekce je nebezpečná též pro těhotné ženy, které neprodělaly neštovice v minulosti. Onemocnění zanechává doživotní imunitu. Při reaktivaci viru vzniká pásový opar.

Obecné doporučení zní, že pokud dítě neprodělá neštovice do cca 13 let, očkování je více než vhodné.

Klíšťová encefalitida - od roku věku

Klíšťová encefaltitida je onemocnění vyvolané virem klíšťové meningoencefalitidy. Přenáší se sáním krve infikovanými nymfami či dospělci klíštěte obecného, vzácněji konzumací nepasterizovaného mléka infikovaných koz a ovcí.

První příznaky se objeví většinou za 7-14 dní. Onemocnění probíhá většinou dvoufázově, ale může proběhnout jen jedna fáze onemocnění nebo i bezpříznakově. První fáze trvá obvykle 3-5 dní, projeví se podobně jako chřipka – bolesti svalů, kloubů, zvýšená teplota, bolest hlavy, únava, nechutenství. Po několika dnech zlepšení může přijít druhá fáze onemocnění klíšťovou encefalitidou, kdy se objeví vysoká horečka, ztuhlost šíje, kruté bolesti hlavy, zvracení, světloplachost.

U malých dětí se onemocnění vyskytuje spíše vzácně a to s velmi lehkým průběhem. Očkovat lze již od jednoho roku věku, ale v tomto věku je onemocnění tak neobvyklé, že můžeme doporučit očkovat spíše proti jiným infekcím a zahájit očkování proti klíšťové encefalitidě později. Určitě je tato infekce nebezpečnější pro rodiče než jejich malé děti.

Hepatitida A - od roku věku

Žloutenka typu A bývá označována také jako nemoc špinavých rukou. Jedná se o rozšířené virové onemocnění, riziko nákazy je vyšší v zemích s nízkým hygienickým standardem a v přímořských státech. V České republice se jednou za čas objeví lokální epidemie žloutenky, především po povodních. I mimo epidemie jsou však u nás každoročně hlášené desítky případů nákazy. Očkovat lze děti od 1 roku.

Chřipka - od 6 měsíců

Chřipka je vysoce nakažlivé virové onemocnění, které v ČR kulminuje v lednu až březnu. Chřipka se projevuje horečkou, zimnicí, bolestí hlavy, kloubů a svalů. Důsledky chřipky jsou horší a trvají déle než důsledky běžného nachlazení.

Mezi lidskou populací se šíří chřipkové viry A, B, C . Virus typu A je značně nestabilní, často mutuje (možné kombinace H1-H17 a N1-N9) . Vzhledem k této nestabilitě je každý rok vyvíjena nová vakcína, aby pokryla žádaný subtyp chřipky.

Chřipka se přenáší velmi snadno, nejčastěji vzduchem v kapénkách (kašel, kýchání), ale i kontaminovanými  předměty. Chřipka může být smrtelná zejména pro seniory, chronicky nemocné jedince, těhotné či jinak oslabené a malé děti.

Lidský papilomavirus – HPV (spojen se vznikem rakoviny děložního čípku) - od 9 let

HPV je hlavní příčinou rakoviny děložního čípku, která je komplikací relativně běžné infekce papillomavirem. HPV je přenášen sexuálním kontaktem a během života se nakazí až 70–80 % žen .  Nejčastější jsou HPV typy 16 a 18, proti kterým chrání všechny dostupné vakcíny. Nejnovější vakcíny chrání i proti genitálním bradavicím, karcinomu cervikálnímu, vulvárnímu, vaginálnímu a análnímu.

Očkování, které je započato mezi 13.-14 rokem života je pro dívky i chlapce částečně/úplně hrazeno ze zdravotního pojištění (dle typu zvolené vakcíny).

AKTUALITY

Co je nového? Všechny novinky a změny najdete zde.​

OČKOVÁNÍ

Vše co potřebujete vědět o očkování Vašeho dítěte.

RADY A DOPORUČENÍ

Důležité informace, rady a doporučení, která se Vám budou hodit.